سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 773512
  • بازدید امروز: 17
  • بازدید دیروز: 18
  • تعداد کل پست ها: 142
درباره
جستجو
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبیر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی



ابر برچسب ها

بسم الله الرحمن الرحیم
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در جریان حرمت‌شکنی عده‌ای از حامیان موسوی از روز عاشورا و اقدامات ساختارشکنانه و آتش‌زدن بانک، یک ساختمان در چهارراه کالج، تعدادی از تاکسی‌های شهری، وسائط نقلیه نیروی انتظامی، خودروهای شخصی و...، در اقدامی تأسف‌برانگیز قرآن کریم نیز توسط این افراد به آتش کشیده شد.

بر اساس این گزارش، این افراد در جریان اغتشاش در حوالی خیابان کارگر شمالی و بلوار کشاورز، قرآن کریم را به آتش کشیدند.
تاکنون موسوی، کروبی و خاتمی هیچگونه عکس‌العملی در محکوم کردن اینگونه اقدامات حامیانشان نشان نداده‌اند.
همچنین ظهر امروز عده‌ای از حامیان موسوی، با حضور در میدان جمهوری اسلامی و مشاهده برگزاری نماز ظهر عاشورا در هیئت رهپویان آل طاها، به عزاداران حسینی حاضر این هیئت هجوم آورده و به سمت آنها سنگ‌پراکنی کردند.
بر اساس این گزارش، این افراد که نمادهای سبزرنگ نیز با خود داشتند، تعدادی از نمازگزاران را نیز مورد ضرب و شتم قرار داده و با سنگ‌پراکنی به سوی "حجت‌الاسلام صالحان " امام جماعت این هیئت، وی را مجروح کردند.
علاوه بر امام جماعت این هیئت، تعداد دیگری از عزاداران حسینی در این هیئت نیز به جهت سنگ‌پرانی و ضرب و شتم این افراد، مجروح شدند.






بسم الله الرحمن الرحیم

امضای قرارداد استعماری 1919بین ایران و انگلیس


وثوق الدوله، صدراعظم احمدشاه قاجار از نخستین روزهایی که زمام امور را در دست گرفت، به طور محرمانه مذاکراتی را برای انعقاد یک قرارداد با نمایندگان دولت انگلیس آغاز کرد که این مذاکرات، به صورت کاملاً سری، در حدود نه ماه به طول انجامید. سرانجام در روز هجدهم مرداد سال 1298 ش یک روز پس از امضای قرارداد 1919 م در حالی که شاه قاجار عازم اروپا بود، ناگهان و بدون زمینه قبلی، اعلامیه وثوق الدوله به ضمیمه متن قرارداد در ایران منتشر شد و اعلام گردید که این قرارداد مورد تصویب هیئت وزیران قرار گرفته است.

 

این قرارداد شامل شش ماده و یک مقدمه و خلاصه آن عبارت بود از تعهدات انگلستان درباره احترام مطلق به استقلال و تمامیت ایران، تامین مستشاران انگلیسی برای ادارات ایران و همکاری با ایران در زمینه احداث خطوط آهن و شبکه ارتباطی به همراه اعطای وام از طرف انگلستان. همچنین به موجب این قرارداد، انگلیس، زمام امور مالی، اقتصادی و ارتش ایران را در دست می‏گرفت و ارتش متحدالشکل زیر نظر فرماندهان انگلیسی تشکیل می‏شد. تعرفه گمرکی نیز در ظاهر برای حفظ منافع ایران و در حقیقت به سود بریتانیا تغییر می‏یافت. با انتشار این بیانیه، موجی از مخالفت و موافقت در کشور برخاست و وثوق‏الدوله برای آرام کردن اوضاع، به مخالفان خود، مقادیر زیادی رشوه داد. همچنین این قرارداد در خارج از کشور، مورد مخالفت آمریکا و فرانسه که منافع خود را در خطر می‏دیدند قرار گرفت و سرانجام این معاهده، به علت فشار شدید افکار عمومی، عملی نشد و پس از برکناری وثوق الدوله، لغو گردید.






بسم الله الرحمن الرحیم 

 نقش مسجد در مبارزات سیاسی استاد شهید مطهری 

 

استاد شهید مطهری با آگاهی کامل به نقش تاریخی مساجد و منابر و پتانسیل نهفته در آن، از علمای نادری است که با داشتن تحصیلات و سوادی تحسین‌برانگیز، در پیشبرد اهداف نهضت، حداکثر استفاده را از منبر برد. بر این اساس در دهه‌ 50 مسجد و منبر از مهم‌ترین پایگاه‌های مبارزاتی استاد بود.

استاد شهید مطهری در نیمه اول این دهه با افزودن بر سخنرانی‌های خود، در مساجد مختلفی به روشنگری پرداختند و طوری هدفمند و مطابق با نیاز نهضت پیش رفت که رژیم فقط چهار سال توانست سخنرانی‌های وی را تحمل کند و پس از آن ایشان را ممنوع‌المنبر ساخت.

به دلیل ماهیت سیاسی دین اسلام، مسجد به عنوان کانون و محور فعالیت‌های دینی، سیاسی و اجتماعی، نقش مهمی در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام داشته است. این نقش به ویژه در تشیع به علت سرنوشت ویژه و تاریخ پرحادثه آن و درگیری‌های فراوان آن با نظام‌های حاکم، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مسجد، محل و پایگاهی برای عناصر ناراضی و انقلابی و مقری برای تجهیز و بسیج امکانات علیه حکام و امرای ظالم بوده است. سیر جنبش‌های سیاسی معاصر و نیز حرکت‌های انقلابی در قرون گذشته، نشان‌دهنده این واقعیت است که مسجد جایگاه بروز رفتارهای سیاسی مسلمین بوده است؛ این رفتارها در آغاز در چارچوب دعوت تعاون اسلامی آغاز می‌شد، ولی به دلیل نبودن مجراها و نهادهایی برای ظهور دغدغه‌ها و تمایلات سیاسی، ‌خود مسجد به نوعی پایگاه سیاسی تبدیل می‌گردید. بطور کلی، مسجد نماد فعالیت فکری، ‌معنوی، مذهبی و سیاسی و عمدتاً پایگاهی برای درخواست مشارکت سیاسی یا براندازی حکومت است.

به همین دلیل است که دولت‌های استبدادی در جوامع اسلامی بیشترین واهمه را از مساجد داشته و دارند؛ زیرا این مراکز می‌توانند نیروهای بالقوه سیاسی را در خود متمرکز کنند.

یکی از نهادهایی که در کنار مسجد و از طریق آن، رفتارهای سیاسی مردم سازماندهی و هدایت می‌شود، منبر است.

منبر نخست به عنوان وسیله ارتباطی میان امت و رهبرانش و سپس به دنبال جدایی فزاینده‌ منبر از حکومت به صورت مستقل، اما قدرتمند و سیاسی که هیچ‌گاه فرصت در افتادن با قدرت‌های مستقر را از دست نمی‌داد، خدمت و عمل می‌کرد و






 بسم الله الرحمن الرحیم  

مرکز اسناد در کتاب «آسیب‌شناسی حزب مشارکت» بررسی کرد:
نقش حزب مشارکت در بحران‌های دولت اصلاحات

 نویسنده: شهریار راستان 


هشت‌سال ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی آبستن رویدادها و به عبارت بهتر بحران‌هایی بود که شانتاژ خبری و اطلاع‌رسانی برخی جریان‌های سیاسی مانع از کشف بسیاری از واقعیت‌ها شد. مرکز اسناد انقلاب اسلامی با ارائه کتاب «آسیب‌شناسی حزب مشارکت» بخشی از وقایع تامل‌برانگیز این دوره را مورد بررسی قرار داده است. قتل‌های زنجیره‌ای، مرگ سعید امامی، ماجرای کوی دانشگاه، انتخابات مجلس ششم، تحصن مجلس ششمی‌ها و... که حزب مشارکت در برخی از آنها نقش مستقیم ایفا می‌کرده از بخش‌های اصلی این کتاب است. در اینجا چند قسمت از موضوعات این کتاب جنجالی در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد. 
مشارکت گسترده مردم در دوم خرداد سال 1376، رویداد سیاسی غیرمنتظره‌ای بود که برداشت‌ها و تحلیل‌های مختلف و بی‌سابقه‌ای درباره آن بیان شد. تحلیل‌هایی که از سوی فعالان حزب مشارکت قبل از تشکیل حزب مذکور بیان می‌شد، رخداد دوم خرداد به گونه‌ای معرفی می‌شد تا اعضای این حزب از نتایج آن استفاده کنند. در برخی از این تحلیل‌ها، جبهه دوم خرداد، انقلاب و فراتر از نظام اسلامی و چارچوب‌های آن ارزیابی می‌شد! در دیگری به مقایسه رخداد دوم خرداد 1376 با انقلاب اسلامی در 1357 پرداخته و اینگونه نتیجه‌گیری شد که «در هر دو واقعه جامعه در معرض نوسازی و مردم خواهان مشارکت گسترده بوده‌اند، با این تفاوت که اصلی‌ترین ویژگی‌ انقلاب، خشونت‌بار بودن آن است!

 در حالی که دوم خرداد فاقد این جنبه بود و به این دلیل انقلاب آرام، خیزش جدید و اصلاحات رادیکال نامیده شده است». اینها جملاتی از کتاب جنجالی «آسیب‌شناسی تاسیس حزب مشارکت» است که از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است. در این کتاب نقش حزب مشارکت در دولت اصلاحات و مجلس ششم مورد بررسی قرار گرفته است. هشت‌سال ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی آبستن رویدادها و به عبارت بهتر بحران‌هایی بود که شانتاژ خبری و اطلاع‌رسانی برخی جریان‌های سیاسی مانع از کشف بسیاری از واقعیت‌ها شد. مرکز اسناد انقلاب اسلامی با ارائه کتاب «آسیب‌شناسی حزب مشارکت» بخشی از وقایع تامل‌برانگیز این دوره را مورد بررسی قرار داده است.

قتل‌های زنجیره‌ای، مرگ سعید امامی، ماجرای کوی دانشگاه، انتخابات مجلس ششم، تحصن مجلس ششمی‌ها و... که حزب مشارکت در برخی از آنها نقش مستقیم ایفا می‌کرده از بخش‌های اصلی این کتاب است. در اینجا چند قسمت از موضوعات این کتاب جنجالی در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد.
 
قتل‌های زنجیره‌ای
قتل‌های زنجیره‌ای جزو جنجالی‌ترین پرونده‌هایی محسوب می‌شود که در دولت هفتم رخ داد و موجبات سوءاستفاده فراوان بیگانگان را فراهم آورد. در ابتدا نیروهای ارزشی مورد اتهام قرار گرفتند اما با افشاگری‌های روح‌الله‌حسینیان روند اطلاع‌رسانی در این زمینه تغییر کرد.

 

 به عقیده نگارنده کتاب، حزب مشارکت عامل اصلی این جنجال بود. در این کتاب درباره این پرونده اینگونه آمده است:






بسم الله الرحمن الرحیم

 

سخنی از گقتگوی تمدن‌ها در کلام امام(ره) نیست


عضو مرکز پژوهش های موسسه کیهان با اشاره به فرموده امام راحل(ره) مبنی بر اینکه ما می خواهیم با خون خود اسلام را به دنیا صادر کنیم، خطاب به اصلاح طلبان تصریح کرد: در هیج جایی از گفتمان امام(ره) سخنی از گفت وگوی تمدن ها در میان نبود ولی شما سعی دارید که امام جدید را بوجود بیاورید و به جامعه معرفی کنید.
به گزارش خبرنگار سیاسی «شبکه خبر د انشجو»، پیام فضلی نژاد، روزنامه نگار و عضو مرکز پژوهش های موسسه کیهان در ادامه مراسم خودکشی فلسفی روشنفکران اصلاح طلب که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، بابیان اینکه امروزه غرب اصلاح طلبان را همچون دستمال استفاده شده در زباله دان تاریخ انداخته است، گفت: کسانی که در بیش از 50 برنامه تلویزیونی سعی داشتند تا عبدالکریم سروش را به چهره جهانی تبدیل کنند، امروزه از این روشنفکر اصلاحات به عنوان فردی بی سواد و عقب مانده یاد می کنند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به افرادی چون رضایی و قالیباف در طرف دیگر میرحسین موسوی، از آنان خواست تا مرزبندی خود را با ائتلافی که مدنظر آمریکایی ها است، مشخص کنند.

عضو مرکز پژوهش های موسسه کیهان با اشاره به شایعاتی درباره خانواده خود اذعان داشت: خانواده من در اوایل انقلاب فعالیت های سیاسی داشته و در پست های سیاسی نظیر مشاور رئیس جمهور و دفتر وزیر امور خارجه فعالیت می کردند اما در همان ابتدای انقلاب از کلیه فعالیت های سیاسی کنار کشیدند.

فضلی نژاد همچنین با اشاره به مطلب محمدعلی ابطحی در وبلاگ خود مبنی بر اینکه پیام فضلی نژاد در گذشته عضو گروه های ضدانقلاب بوده است، اینگونه پاسخ داد که اگر من در گذشته عضو گروه های ضدانقلاب بوده ام فعالیت من در دوران اصلاحات شکل گرفت.

وی همچنین در ادامه به مصاحبه نوری زاده اشاره کرد که گفته بود اگر در این مملکت هرج و مرجی صورت بگیرد اولین کسانی که کشته می شوند شریعتمداری و فضلی نژاد هستند.

عضو مرکز پژوهش های موسسه کیهان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه شما در سخنان خود گفتید که دو تن از تئوریسین های اصلاحات (بشیریه و سروش) جاسوس بودند، آیا سند قابل قبولی دارید؟ که وی پاسخ داد: کسانی که برای فروپاشسی ایدئولوژی اسلامی تلاش می کنند بسیار خطرناک تر از جاسوس هستند و امروزه جاسوسی یک امری کاملا کوچک و حقیر است و کار اینگونه افراد از جاسوسی گذشته است.

فضلی نژاد در ادامه سخنان خود افزود: می خواهند یک تلقی جا بیندازند که در دوران اصلاحات بنده معاند نظام و رهبری بودم و حالا تئوریسین اصولگرایان شده ام، من هرگز علیه دین، نظام و رهبری سخنی نگفته ام.

وی در ادامه سخنانش افزود: من تواب از این نیستم که همنشین افرادی چون کدیور، سروش و دیگر افراد اصلاح طلب نبودم من تواب از این نیستم که در اردوگاه اصلاح طلبان نبودم، من توابم از اینکه در اردوگاه اصلاح طلبی به هر جنسی بوده ام، من توابم از اینکه عمرم را در کلاس های محمدیه و حافظ شناسی عبدالکریم سروش حرام کردم و خوشحالم از اینکه امروز در دانشگاه تهران اینگونه به بیان عقاید خود می پردازم.

عضو مرکز پژوهش های موسسه کیهان در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه موضع شما در برابر آقای هاشمی چیست؟ گفت: موضع من در ارتباط با هاشمی رفسنجانی همان موضع آقای شریعتمداری و کیهان است، بنده شخصا، نفیا و اثباتا نظری در ارتباط با آقای هاشمی ندارم، بنده تنها اشاره به سخنانی که در ارتباط با آقای هاشمی به عنوان یکی از ذخایر انقلاب بیان می کنند اشاره کردم.

فضلی نژاد در ادامه افزود: آن چیزی که کیهان و آقای شریعتمداری از آقای هاشمی خواسته اند، پاسخ به سوالاتی است مبنی بر اینکه چرا آقای هاشمی رابطه خود را با حزب کارگزاران مشخص نمی کند.

وی ادامه داد: در این که آقای هاشمی پدر معنوی حزب کارگزاران است، شکی نیست ولی ما از آقای هاشمی می خواهیم موضع خود را نسبت به مطالبی که حزب کارگزاران به ایشان نسبت می دهند، مشخص کنند.

عضو مرکز پژوهش های موسسه کیهان در پایان با ارائه تحلیلی کوتاه از میرحسین موسوی، اصلی ترین دغدغه خود را به عنوان کسی که به میرحسین رای نمی دهد و رای دادن به احمدی نژاد را امری کاملا استراتژیک می داند، الصاق میرحسین موسوی با اصلاح طلبان و خاتمی دانست و گفت: بلایی که بر سر اصلاح طلبان آمد بر سر آقای موسوی نیز خواهد آمد.

فضلی نژاد در بخش دیگر از تحلیل خود افزود: استراتژی آقای موسوی بر این بود که خاتمی هم در صحنه باقی بماند ولی پاسخی که ایشان به نامه انصراف آقای خاتمی دادند، سرنوشت خود را با دولت اصلاحات گره زد.

وی با اشاره به اینکه نظام اکنون در حال تولید علم و نوزایی فلسفه سیاسی است افزود: موسوی چگونه در این شرایط احساس خطر کرده است و وارد صحنه انتخابات شده است؟

عضو مرکز پژوهش های موسسه کیهان افزود: ما امیدواریم که در این انتخابات همچون انتخابات گذشته بسیاری از ذخایر انقلاب از بین نروند.

فضلی نژاد ماه آینده را ماه سرنوشت سازی عنوان کرد و گفت: پروژه هایی که برای زمین زدن اصولگرایان وجود دارد پروژه های بسیار خطرناکی است.

وی در پایان از دانشجویان و جوانان مومن و متعهد خواست که تکلیف خود را با اصلاحات و مفاهیم اصلاح طلبی مشخص کنند.